Bart Wouters
  • Nick Ervinck
Nick Ervinck "Nirulsior" 1/1 polyester 36x45x46cm.


Nick Ervinck is beeldhouwer; zijn werk combineert traditionele beeldhouwkunst met nieuwe media en hij werkt veel met polyester en 3D-printtechnieken. Al vroeg ging hij naar de Kunstacademie van Brugge en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. Na zijn afstuderen startte hij zijn eigen studio, met een eigen team in Lichtervelde (B). Hij creëert een dialoog tussen ambacht en technologie en tussen het fysieke en virtuele. Belangrijke inspirators waren Henri Moore, Barbara Hepworth en Hans Arp. Daarnaast waren ook Zaha Hadid en de futuristische blob-architectuur van grote invloed, wat leidde tot organische structuren en gedraaide huizen. Het beeld op Art Zuid van 2019 lijken op wortels van oeroude bomen die in eigentijds materiaal zijn vormgegeven. Zo bedacht hij in opdracht twee terrassen voor de Zebrastraat in Gent (2008), waarna verschillende monumentale werken voor de publieke ruimte en private collecties volgden – in Brugge, Oostende, Tongeren en Emmen. Zijn – vaak knalgele – objecten dragen zelfbedachte namen als EGNOABER, EITZO, LENNAP en CIRBUATS. Naast meer conventioneel werk onderzoekt hij de artistieke mogelijkheden van de digitale revolutie. Hij maakt de grenzeloosheid van de virtuele ruimte bijna tastbaar met complexe vormen in 3D-prints, die onmogelijk met de hand gemaakt zouden kunnen worden. Hij laat deze met animatievideo’s, ‘gewone’ en digitale tekeningen met elkaar interageren, waardoor nieuwe sculpturen ontstaan. Elvincks sculpturen hebben een gladde huid en lijken organisch gegroeid. Ze roepen associaties op met koraal. Maar is dat mineraal, dierlijk of plantaardig? Volgens kenners geen van drieën of alle drie tegelijk. Die gelijkenis in dubbelzinnigheid maakt zijn werk open voor interpretaties. Nick Ervinck werd genomineerd voor en ontving diverse prijzen. Hij nam deel aan groepstentoonstellingen en solo-exposities in binnen- en buitenland; binnen en buiten Europa.

Request for more information
See more items of this dealer
Print
Bart Wouters
Address:
Bredabaan 157-159 ,
2930 Brasschaat
Region: Antwerpen
Country: Belgium
Tel.: +32 (0)474 45 15 67
E-mail: info@bartwouters.be
Website: www.bartwouters.be
ALBERT DE DEKEN

ALBERT DE DEKEN "Tafel met schetsboek" olieverf op doek 60x80cm.

De Deken Albert

Albert De Deken was een Belgische kunstenaar die geboren is in Schoten in 1915 en die overleden is in 2003 te Kapellen. Hij was een schilder, tekenaar en aquarellist. Opleiding aan het Hoger Instituut o.l.v. Is. Opsomer en aan de Academie te Antwerpen, aan de Grande Chaumière te Parijs, leerling van O. Friesz in 1948. Schilderde o.m. portretten, naakten, interieurs, stillevens, composities met figuren, landschappen, marines. Spontaan en fris intimist, fauvistisch kleurenpalet, expressionistische vormgeving. Reisde veel o.m. naar Noorwegen (1947), Nederland (1948), Parijs (1950), Virginia (1988). Uit de pers :”Zijn werk straalt een jeugdige levendigheid uit, omdat hij steeds met frisse, heldere kleuren werkt, en ook omdat hij geen overtrokken nauwkeurigheid in de weergave nastreeft, maar een essentie als gevolg van de trefzekerheid van de toets waarmee de kleur wordt aangebracht.” Was van 1954 tot 1980 leraar aan de Academie te Antwerpen. Was in zijn jonge jaren een begaafd voetballer en speelde o.m. in het nationaal elftal.
Eugeen Van Mieghem

Eugeen Van Mieghem

Eugeen Van Mieghem

Eugeen Van Mieghem "Bloemenverkoopster aan de Schelde te Antwerpen" olieverf 21x30cm.

Eugeen Van Mieghem (1875-1930) is vooral gekend als de kunstenaar van het leven aan de Antwerpse dokken. Buildragers, zakkenmaaksters, schippers, matrozen, tooghangers, emigranten en zwervers waren de figuren die hem steeds weer zijn blijven inspireren. Ondanks zijn eerder bescheiden afkomst – zijn vader was caféhouder aan de Antwerpse haven – voelt de jonge Van Mieghem zich aangetrokken door de wereld van het artistieke. Het parcours dat hij volgt zal noodgedwongen afwijken van de academische normen en de smaak van de gevestigde galerijen. Sinds 1892 volgt hij de teken- en schilderlessen aan de Antwerpse academie, maar na een conflict met een tekenleraar wordt hij er in 1896 weggestuurd. Hij werkt enige tijd als scheepsbevrachter, maar ondertussen blijft hij wel schetsen, tekenen en schilderen. Als geen ander weet hij het harde leven aan de haven in rake lijnen vast te leggen. Op artistiek vlak raakt hij vooral onder de indruk van het getormenteerde werk van Edvard Munch, dat hij in 1897 in Brussel leert kennen. Vanaf 1901 zal Van Mieghem meer en meer met zijn werk naar buiten komen. Samen met enkele vrienden richt hij de kunstenaarsgroep Eenigen op (1901-1903), hij exposeert bij De Scalden en wordt ook opgepikt door de Brusselse groep van La Libre Esthètique (1901). Hij frequenteert het milieu van de artistieke, literaire en politieke bohème dat mekaar vindt in de kringen van De Kapel in Antwerpen. De ideeën en idealen van het anarchisme zijn de sociaal voelende Van Mieghem niet vreemd. Commercieel gezien slaat het werk van Van Mieghem evenwel niet aan. De grote musea en galerijen houden hun deuren gesloten. Ook op persoonlijk vlak zit het Van Mieghem niet mee. Terneergeslagen door het overlijden van zijn jonge vrouw Augustine Pautre (1905) zal hij gedurende verschillende jaren niet meer exposeren. In 1912 krijgt hij zijn eerste individuele tentoonstelling in het Antwerpse Koninklijke Kunstverbond. Daarop volgt ook de internationale belangstelling met tentoonstellingen in Keulen en Den Haag, waar hij geëxposeerd wordt samen met Ensor, Claus, Smits, Meunier, etc. Critici vergelijken zijn werk met dat van Steinlen, Jean-Louis Forain of Käthe Kollwitz. De ellende en ontreddering van de Eerste Wereldoorlog laten ook Van Mieghem niet onberoerd: zoals hij het altijd al gedaan heeft legt hij de vluchtelingenstroom en de bezetting van de stad op papier of doek vast. Dit oorlogswerk bezorgt hem enig succes in de naoorlogse jaren. In 1920 wordt Van Mieghem benoemd tot tekenleraar aan de Antwerpse Academie. Hij neemt de draad van de tentoonstellingen weer op, maar zijn artistieke carrière is van korte duur. Vanaf 1927 laat zijn gezondheid het afweten en in maart 1930 sterft hij op 54-jarige leeftijd.

Eugeen Van Mieghem

Eugeen Van Mieghem